Zusammenfassung
Hintergrund: Häusliche Tabakexposition erhöht das Risiko für zahlreiche Erkrankungen im Kindesalter.
In der vorliegenden Untersuchung wurde überprüft, ob sich mit einer schriftlichen
Empfehlung des Kinderarztes der Tabakkonsum von Müttern reduzieren lässt. Patienten und Methode: In einer Kinderarztpraxis wurden 40 Mütter rekrutiert, die nach eigenen Angaben mindestens
10 Zigaretten pro Tag rauchten. Die Intervention des Kinderarztes bestand in einem
kurzen Schreiben mit dem Aufruf, den Tabakkonsum zu reduzieren. Bei Aufnahme in die
Studie und am Studienende sechs Wochen später wurde in einer Urinprobe der Mütter
jeweils die Konzentration des Nikotinmetaboliten Cotinin gemessen. Ein Teilkollektiv
wurde anfänglich mit diesem Wert konfrontiert, die anderen Mütter nicht. Ergebnisse: Nach dem schriftlichen Appell des Kinderarztes verringerte sich der Zigarettenkonsum
der Mütter signifikant sowohl nach deren eigenen Angaben als auch messbar gemäß der
Cotininkonzentration im Urin. Die Konfrontation mit dem anfänglichen Cotininwert wirkte
sich im Vergleich zum alleinigen Aufruf nicht günstiger aus. Schlussfolgerung: Durch Appell des Kinderarztes lässt sich das mütterliche Rauchverhalten zumindest
kurzfristig günstig beeinflussen.
Abstract
Background: Exposure to environmental tobacco smoke at home increases the risk for numerous diseases
in childhood. In this study we asked if maternal tobacco consumption can be reduced
by a written advice of the paediatrician. Patients and methods: In a paediatrician's practice we recruited 40 mothers who smoked ten or more cigarettes
per day according to their own statement. The paediatrician's intervention consisted
in a short written advice to reduce tobacco consumption. At the beginning of the study
and six weeks later we obtained urine samples of the mothers in order to measure the
concentrations of the nicotine metabolite cotinine. A subgroup of the study population
was informed about the initial concentration of cotinine, the other subgroup was not
informed. Main results: Following the written advice of the paediatrician mothers reduced their consumption
of tobacco products according to their own information as well as according to the
concentrations of cotinine. Confronting mothers with their initial concentrations
of cotinine was not found to be an additional factor reducing tobacco consumption.
Conclusions: Maternal consumption of tobacco products can be reduced significantly by an advice
of the paediatrician at least for a short time.
Schlüsselwörter
Tabakkonsum - Cotinin - Kinderarzt - Intervention - Prävention
Key words
tobacco consumption - cotinine - paediatrician - intervention - prevention
Literatur
1
Acosta M, Buchhalter A, Breland A, Hamilton D, Eissenberg T.
Urine cotinine as an index of smoking status in smokers during 96-hr abstinence: comparison
between gas chromatography/mass spectrometry and immunoassay test strips.
Nicotine & Tobacco Research.
2004;
6
615-620
2
Chilmonczyk B, Palomaki G, Knight G, Williams J, Haddow J.
An unsuccessful cotinine-assisted intervention strategy to reduce environmental tobacco
smoke exposure during infancy.
American J Dis Childhood.
1992;
146
357-360
3
Chong D S, Yip P S, Karlberg J.
Maternal smoking: an increasing unique risk factor for sudden infant death syndrome
in Sweden.
Acta Paediatrica.
2004;
93
471-478
4
Cook D, Strachan D.
Parental smoking and prevalence of respiratory symptoms and asthma in school age children.
Thorax.
1997;
52
1081-1094
5
DiFranza J R, Aligne C A, Weitzman M.
Prenatal and postnatal environmental tobacco smoke exposure and children's health.
Pediatrics.
2004;
113
1007-1015
6
Eriksen W, Sorum K, Bruusgaard D.
Effects of information on smoking behaviour in families with preschool children.
Acta Paediatrica.
1996;
85
209-212
7
Hartmann H, Lubbers B, Casaretto M, Bautsch W, Klos A, Kohl J.
Rapid quantification of C3a and C5a using a combination of chromatographic and immunoassay
procedures.
J Immunol Methods.
1993;
166
35-44
8
Heudorf U.
Passivrauchen und Erkrankungsrisiko bei Kindern.
Pädiatr Praxis.
2001;
60
185-195
9
Hofstetter C, Bernert J, Pirkle J.
Effects of counselling mothers on their children's exposure to environmental tobacco
smoke: randomized controlled trial.
Br Med J.
2000;
321
337-342
10
Hovell M, Meltzer S, Wahlgren D.
Asthma management and environmental tobacco smoke exposure reduction in latino children:
a controlled train.
Pediatrics.
2002;
110
946-956
11
Ilicali O, Keles N.
Evaluation of the effect of passive smoking on otitis media in children by an objective
method: urinary cotinine analysis.
Laryngoscope.
2001;
111
163-167
12 Junge B, Nagel M.. Robert Koch-Institut Berlin .Das Rauchverhalten in Deutschland. WHO-Partnerschaftsprojekt
Tabakabhängigkeit 2000; 12
13
Martinez F D, Cline M, Burrows B.
Increased incidence of asthma in children of smoking mothers.
Pediatrics.
1992;
89
21-26
14
Nuesslein T, Beckers D, Rieger C.
Cotinine in meconium indicates risk for early respiratory tract infections.
Hum Experim Toxicology.
1999;
18
283-290
15
Quoix E.
Specific features of bronchial cancer in women.
Rev Pneumol Clin.
1999;
55
290-295
16 Statistisches Bundesamt Wiesbaden .Ergebnisse des Mikrozensus. Fachserie 12. Gesundheitswesen.
Reihe S3. Fragen zur Gesundheit 1995, Metzler-Poeschel, Stuttgart 1995
17
Woodward A, Owen N, Grgurinovich N.
Trial of an intervention to reduce passive smoking in infancy.
Pediatr Pulmonology.
1987;
3
173-178
Dr. med. T. Nuesslein
Universitäts-Kinderklinik Bochum
Alexandrinenstraße 5
44791 Bochum
eMail: T.Nuesslein@klinikum-bochum.de